پرسشنامه حفظ حریم خصوصی بيماران

هدف: ارزیابی میزان حفظ حریم خصوصی بيماران توسط كادر درماني- مراقبتي

تعداد سوال: 29

شیوه نمره گذاری: دارد

تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

منبع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 5500 تومان

خرید فایل

هدف: بررسی عوامل موثر بر همکاری دانشگاه و صنعت (عوامل مالی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری)

پرسشنامه حفظ حریم خصوصی بيماران

توجه: با توجه به اینکه اغلب محصولات این سایت حاصل تلاش های بدون وقفه تیم ترم آخر می باشد، هر گونه کپی برداری از مطالب سایت به صورت جدی پیگرد قانونی خواهد داشت.

حریم خصوصی بیماران چیست؟

از بنیادی ترین اصول اخلاق پزشکی می توان به لزوم رعایت حریم خصوصی (Privacy) بیماران اشاره نمود.فشار های اقتصادی  در کنار کم توجهی به قواعد حرفه مندی (Professionalism)گاه موجب کم رنگ شدن این اصل می شود مثلا ممکن است چند بیمار ،همزمان در اتاق معاینه حضور یابند و پزشک بسرعت آن ها را در حضور یکدیگر معاینه کند تا با صرفه جویی در وقت ،درآمد بیمارستان یا درمانگاه افزایش یابد. متخصصین رادیولوژی بیش از سایر رشته ها،آداب معاینه را رعایت می کنند وبرای حریم خصوصی بیماران  احترام قائل هستند و کمتر رادیولوژیستی را می توان یافت که بیماری را درحضور سایر بیماران سونوگرافی کند.

آنچه این روزها بیشتر به چشم می خورد؛ رعایت نشدن حریم خصوصی رادیولوژیست ها توسط بیمار یا همراهان اوست و نمونه بارز آن، ترویج فیلم برداری از فرآیند سونوگرافی بارداری توسط همراهان بیمار است که رادیولوژیست ناخواسته در فیلمی شرکت می کند که تمایلی به حضور در آن ندارد.به عبارتی دیگر پیوند تشخیصی درمانی بین پزشک وبیمار و حاصل سال ها تحصیل در دانشگاه ها و… ،به رابطه ای صنفی در حد فیلم برداری از مجالس عروسی تنزل می یابد.

ریشه این رفتارنابهنجار و غیر حرفه ای ، به عملکرد تجاری معدودی از پزشکان برمی گردد که  شان حرفه مقدس پزشکی را به سطح مشاغل تجاری تنزل می دهند ؛ در تبلیغات موسسه خود ؛امکان تهیه عکس از جنین برای تکمیل آلبوم عکس های یادگاری،امکان هرگونه فیلم برداری؛چه توسط همراهان بیمار و چه توسط فیلم برداران حرفه ای را،ذکر می کنند ودر هنگام معاینه سونوگرافیک، ضمن نشان دادن اعضای جنین به مادر و پدر و سایر حضاردر مانیتور دوم، با الفاظی مشتری مدارانه و نه بیمار مدارانه و حرفه مندانه؛ مانند ” نگاه کنید لب و دهان جنین چقدر شبیه پدرش است!عجب بچه سالمی است و چه خوب لگد می زند! چه قد بلندی دارد و…؛ سعی می کند تا رضایتمندی مشتری- ونه بیمار – را جلب نماید.

برخورد مودبانه و محترمانه با بیمار و پاسخ دادن به سئوال های مرتبط با حرفه ،وظیفه پزشک است ولی برخورد مزورانه با قصد جلب مشتری ومنفعت بیشتر،برخلاف اصول حرفه ای و مغایر با شئونات پزشکی است و اولین دلیل غیر اخلاقی بودن  آن ،کاهش دقت تشخیصی پزشک به دلیل عوامل برهم زننده تمرکزدر حین فیلم برداری است که می تواند موجب زیان دیدن مادر و جنین به دلیل تشخیص ناصواب شود. . رادیولوژیست ها حق دارند تا حریم خصوصی خود را از تعرض سایر افراد از جمله همراهان بیمار مصون بدارند و اجازه ندهند تا رفتار غیر حرفه ای فیلم برداری از فرآیند سونوگرافی به عرف تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

1- پرسشنامه عوامل موثر در بروز خطاهای دارویی از دیدگاه پرستاران

2- پرسشنامه مسئولیت مدنی پزشکان در خطاهای پزشکی (عوامل موثر بر شدت خطاهای پزشکی)

3-مقیاس خستگی پرستاران انکولوژی

4- پرسشنامه علل زمینه ساز بروز خطاهای پرستاری

5- پرسشنامه دیدگاه بیماران نسبت به حفظ حریم خصوصی طی مراقبت های پرستاری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *