پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T)

هدف: ارزیابی عملکرد حرکتی درشت و ظریف کودکان سنین 5 تا 11 سال در اجرای فعالیت های روزمره و انجام تکالیف مدرسه (نوشتن، عملکرد حرکتی عمومی)
تعداد سوال: 18
تعداد بعد: 2
شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد
روایی و پایایی: دارد
منابع: دارد
نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 3400 تومان

خرید فایل

Desc (1)

پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T)

بسیارند کودکانی که ظاهر طبیعی دارند، رشد جسمی و ذهنی آنها بهنجار است، ولی عملکردهاي حرکتی آنها در مقایسه با همسالان ضعیف تر است و در فراگیري مهارت هاي معمولی زندگی مشکل دارند. اختلال هماهنگی رشدي[1](DCD)  عبارتی است که در چهارمین ویراست  تجدیدنظرشده راهنماي تشخیصی و آماري اختلال هاي روانی(DSM-IV-TR)  [2] براي توصیف این دسته از کودکان پیشنهاد شده است. شناسایی نشانه هاي این اختلال از کودکی به کودك دیگر متفاوت است، از این رو براي شناسایی و تشخیص کودکان در معرض خطر، ابزارهاي گوناگون به کارمی رود. مجموعه آزمون هاي حرکتی معتبر و استانداردي مانند آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اُزرتسکی (BOTMP) ، مجموعه ارزیابی حرکتی براي کودکان(M-ABC) ،و آزمون رشد حرکتی درشت(TGMD-2) براي تشخیص این اختلال ارایه شده است.  پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T) از ۱۸ گویه و ۲ خرده مقیاس عملکرد حرکتی عمومی (۱۴ سوال) و نوشتن (۴ سوال) تشکیل شده است که به منظور ارزیابی عملکرد حرکتی درشت و ظریف کودکان سنین ۵ تا ۱۱ سال در اجرای فعالیت های روزمره و انجام تکالیف مدرسه بکار می رود(صالحی، زارع زاده وسالک ،1391).

PMOQ-T یک ابزار تشخیصی اولیه است. از آن نمی توان به عنوان تنها ابزار غربالگري کودکان مبتلا به DCD  استفاده نمود و ارزیابی نهایی و تکمیلی باید به وسیله ابزارهاي 1حرکتی استاندارد شده و معتبر صورت پذیرد(صالحی، زارع زاده وسالک ،1391).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *