پرسشنامه رسميت‌ در سازمان

هدف : ارزيابی میزان رسميت در سازمان

تعداد سوال: 15
شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت:‌ فقط 1900 تومان

خرید فایل

Desc (1)

پرسشنامه رسميت‌ در سازمان

تعریف رسمیت در سازمان

رسمیت : به میزان یا حدی که مشاغل سازمانی استاندارد شده اد ، اشاره میکند یا رسمیت را می توان به عنوان میزان یا حدی که قوانین ،رویه ها ،دستورالعمل ها و ارتباطات مکتوب و هم غیر مکتوب بوده تعریف نمود.(رابینز-1390-89)

رسمیت می تواند واضح و صریح ویا مبهم و تلویحی باشد .(رابینز-1390-90)

رسمیت مهم است ، چون : استاندارد نمودن رفتار، کاهش تغییر پذیری را کاهش و افزایش هماهنگی در کار را در پی دارد (رابینز-1390-91)

رسمیت می تواند درون شغل صورت گیرد (رسمیت درون سازمانی) و یا اینکه خارج بر آن تحمیل شود(رسمیت برون سازمانی).وقتی رسمیت از خارج ار شغل تعیین شده باشد اصطلاح رفتار خارجی را برای آن بکار می بریم.(رسمیتی که از خارج تحمیل شود،توصیق رسمیت کارکنان غیر ماهر و مشاغل حرفه ای گویای رفتار درونی شده ایی هستند که از طیق تخصص گرایی به وجود می آیند ).

مدیران فنونی در اختیار دارند که به کمک آن می توانند رفتار کارکنان خود را استاندارد کنند . این فنون عبارتند از :

گزینش،الزمات نقش،قوانین،رویه ها، خط مشی ها ،آموزش،شعائر.(رابینز-1390-93)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *