پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی

هدف: سنجش انواع ابعاد اهمال کاری در تحصیل (اﻫﻤﺎلﻛﺎري ﻋﻤﺪی، اﻫﻤﺎلﻛﺎري ﻧﺎﺷﻲ از ﺧﺴﺘﮕﻲ ﺟﺴﻤﻲ رواﻧﻲ، اﻫﻤﺎلﻛﺎري ﻧﺎﺷﻲ از ﺑﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﮕﻲ)

تعداد سوال: 12
تعداد بعد: 3
شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: سواری، کریم، (1390)، ﺳﺎﺧﺖ و اﻋﺘﺒﺎرﻳﺎﺑﻲ آزﻣﻮن اﻫﻤﺎلﻛﺎري ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺷﻤﺎره 5، ﺳﺎل دوم، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 90
نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1900 تومان

خرید فایل

Desc (1)

پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی

تعريف اهمال کاری

روان شناسان در تعريف اهمال کاري گفته اند : اهمال کاري اين است که کاري را که تصميم به اجراي آن داريم به آينده موکول کنيم. (9) در يک کلمه مي توان گفت : جوهره اين آسيب رواني “به تعويق انداختن، تعلل ورزيدن، سبک گرفتن و سهل انگاري در کار” است. بنابراين، اهمال هم در امور فردي و هم جمعي معنا و مفهوم پيدا مي کند. در نهايت مي توان گفت : در همه اين معاني نوعي “اين دست آن دست” کردن نهفته است.

در زبان عربي واژه هاي “کسل، ضجر” مرادف اهمال کاري است. عناويني چون “تهاون” (10) و “إبطاء” چندان دور از اين واژه نيستند. (11) دو واژه “مماطله” و “تسويف” نيز مرادف اهمال کاري اجتماعي است که در قول و قرارهاي زماني تحقق پيدا مي کند. در کلام صاعدِ امام سجاد عليه السلام در دعاي ابوحمزه اين گونه آمده است : «و قد افنيت بالتسويف و الآمال عمري» ؛ (12) خدايا من عمرم را به امروز، فردا کردن (در عمل به عهد و پيماني که با تو داشته ام) و آرزوهاي طولاني و بلند، گذرانده ام. در دعاي کميل تحت عنوان “مطال” اين گونه آمده است : «و خدعتني الدنيا بغرورها، و نفسي بجنايتها و مطالي» ؛ (13) دنيا به وسيله فريفتن خود و نفسم به جنايت و سهل انگاريش مرا گول زده است.

واژه “بطئ” به معني کُندي، معناي “اهمال” را مي رساند. «و ان کنت بطيئا حين يدعوني» ؛ (14) گرچه هنگامي که تو مرا به سوي خود خوانده اي، من کندي (سستي) به خرج داده ام. «او لعلک آلف مجالس البطالين فبيني و بينهم خليتني» ؛ (15) خدايا! مبادا مرا مأنوس به هم صحبتي آنان که عمر خود را به بيهودگي مي گذرانند ديده اي، که توفيق دعا و عبادت را از من گرفته اي؟

بنابراين، اهمال کاري آسيبي رواني است که از حالات نفس آدمي است. امام علي بن الحسين عليه السلام در مناجاتي به درگاه خداوند اين گونه از نفس خود گلايه دارند : «الهي اليک اشکوا نفسا بالسوء … و تسوّفني بالتوبة» ؛ (16) خدايا از نفسم شکْوه دارم که… توبه امروزم را به فردا مي افکند. امام به روشني تسويف را از حالات نفس انساني دانسته اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *