پرسشنامه نشانه های مرضی نشانگان پیش از قاعدگی (PMS)

هدف: ارزیابی نشانگان مرضی پیش از قاعدگی (نشانه های جسمی و روان شناختی)
تعداد سوال: 28
شیوه نمره گذاری و تفسیر نتایج: دارد
منبع: گنجی، حمزه، ارزشیابی شخصیت، ویرایش دوم، نشر ساوالان، 1391.

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 2900 تومان

خرید فایل

Desc (1)

پرسشنامه نشانه های مرضی نشانگان پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ علایم, دلایل و درمان آن

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخۀ قاعدگی در زنان است. این علایم شامل نوسانات خلقی، حساس شدن پستان ها، هوس خوراکی، خستگی، کج خلقی و افسردگی می شود. تخمین زده می شود که از هر 4 زنی که در دوران قاعدگی قرار دارند، 3 تای آنها این سندرم را تجربه می کنند. بعضی از زنان در 20 سالگی دچار این سندرم شده، درحالیکه بعضی دیگر در اواخر 30 و 40 سالگی دچار این مشکل می شوند. این سندرم معمولا در الگوی همیشگی و قابل پیش بینی ظاهر می شود. در بعضی ماهها ممکن است علایم آن شدیدا سخت بوده و در سایر مواقع عادی بوده و یا حتی بسختی قابل تشخیص شود. با اینحال شما مجبور نیستید که اجازه دهید این مشکل زندگی شمارا کنترل نماید، چراکه با تغییرات سبک زندگی و درمان می شود، این بیماری را کنترل و مدیریت نمود.

علایم سندرم پیش از قاعدگی

علایم و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی به دو دسته جسمی و روحی تقسیم می شوند.

معمول ترین علایم روحی شامل:

  • تنش یا اضطراب
  • خلق افسرده
  • هجوم گریه
  • نوسانات خلق و خو و تحریک پذیری یا خشم
  • تغییرات اشتها و هوس های غذایی
  • مشکل در به خواب رفتن (بی خوابی)
  • تمرکز ضعیف

و علایم جسمی شامل:

  • درد مفاصل و یا عضلات
  • سردرد
  • خستگی
  • افزایش وزن بدلیل احتباس مایعات
  • نفخ شکم
  • حساسیت به لمس پستان
  • جوش زدن
  • اسهال یا یبوست

هرچند تعداد علایم و نشانه های بلقوه این بیماری بسیار زیاد است، اما اکثر زنان فقط به بعضی از این مشکلات دچار می شوند. شدت این مشکل در زنان مختلف می باشد، در بعضی این مشکل قابل تحمل بوده و در بعضی دیگر باعث اختلال در زندگی روزانه می شود. اگر شما در کنترل این مشکل موفق نبودید می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل سندرم پیش از قاعدگی

علت دقیق این سندرم ناشناخته استف بااینحال بنظر می رسد عواملی برروی ابتلا به مشکل سندرم پیش از قاعدگی نقش دارند، این عوامل شامل:

  • تغییرات دوره ای در هورمون های بدن زنان.
  • تغییرات شیمیایی در مغز.
  • افسردگی.
  • استرس.
  • رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و کافئین.

درمان سندرم پیش از قاعدگی

پزشک شما می تواند یک یا چند دارو برای درمان و کنترل سندرم پیش از قاعدگی تجویز نماید. موفقیت درمان دارویی بسته به افراد مختلف متفاوت است. داروهایی که معمولا برای این بیماری توصیه می شوند، شامل:

  • داروهای ضدافسردگی. دارو های مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین(SSRIs) از قبیل فلوکستین (پروزاک، سارافم)، پاروکستین (پاکسیل، پکساوا)، سرترالین (زولفت) و سایر داروهای این خانواده در بهبود علایمی همچون خستگی، هوس های غذایی و مشکلات خواب موثر بوده اند و جزء اولین انتخاب ها برای درمان انواع شدید سندرم پیش از قاعدگی می باشند. این داروها معمولا روزانه تجویز می شوند اما در بعضی زنان مصرف این دارو ها محدود به دوهفته قبل از شروع قاعدگی است.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). مصرف داروهایی همچون ایبوپروفن یا ناپروکسن در شروع دوره می تواند به بهبود گرفتگی عضلات و ناراحتی پستان ها کمک نماید.
  • دیورتیک ها (Diuretics). زمانیکه با ورزش و محدود کردن مصرف نمک نمی شود میزان آب اضافی بدن را کاهش داد، از این نوع دارها برای خارج کردن آب حبس شده در بافت های بدن و کاهش نفخ و ورم استفاده می شود.
  • قرص های ضد بارداری (Oral contraceptives). این داروها تخمک گذاری را متوقف کرده و باعث تثبیت تغییرات هورمونی و در نتیجه بهبود سندرم می شود.
  • مدروکسی پروژسترون استات (Depo-Provera). در موارد شدید این سندرم از این داروها برای درمان بیماری استفاده می کنند.

تغییرات سبک زندگی برای درمان سندرم پیش از قاعدگی

بعضی اوقات با تغییر در سبک زندگی خود می توانید سندرم پیش از قاعدگی را کنترل نموده و آن را بهبود بخشید. این تغییرا شامل:

اصلاح رژیم غذایی

  • برای پیشگیری از نفخ شکم غذا را در وعده های کوچک تر و تعداد وعده های بیشتر میل کنید.
  • برای کاهش احتباس مایعات در بدن میزان مصرف نمک و غذاهای حاوی نمک را کاهس دهید.
  • مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید.
  • غذاهای حاوی کلسیم مصرف نمایید.
  • از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید.
  • از مصرف کافئین و الکل اجتناب نمایید.

اضافه کردن ورزش در برنامه روزانه خود

سعی کنید حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا یا سایر ورزش های ایروبیک را در برنامه روزانه خود و یا حداقل بیشتر روزهای هفته بگنجانید. ورزش منظم برای بهبود سلامت عمومی شما و کاهش شدت بعضی از علایم سندرم پیش از قاعدگی همچون خستگی و افسردگی مفید است.

استرس خود را کاهش دهید

  • استراحت کافی داشته باشید.
  • عبادت کنید.
  • از ورزش های آرام کننده عضلات و یا تنفس عمیق استفاده نمایید.
  • از یوگا یا ماساژ برای بهبود علایم استفاده نمایید.

درمان سندرم پیش از قاعدگی با طب جایگزین

در ادامه مواردی که به درمان و بهبود علایم سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند، بیان می کنیم. این عوامل شامل:

  • دریافت روزانه 1200 میلی گرم کلسیم.
  • دریافت روزانه 400 میلی گرم منیزیم.
  • دریافت روزانه 50 تا 100 میلی گرم ویتامین B-6.
  • دریافت روزانه 400 واحد بین المللی ویتامین E.
  • مصرف مواد حاوی پروژستون طبیعی همچون سویا.
  • داروهای گیاهی همچون زنجبیل، قاصدک، روغن گل پامچال و برگ تمشک.

2 پاسخ به پرسشنامه نشانه های مرضی نشانگان پیش از قاعدگی (PMS)

  1. مرضیه گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما. پرسشنامه psstرو میخوام دانلود کنم. از کجا باید گیرش بیارم؟

    • ترم آخر گفت:

      خواهر خوبم با سلام
      از اعتماد شما سپاسگذاریم
      به درخواست شما پرسشنامه مورد نظر شما تهیه و در سایت قرار داده شد.
      برای مشاهده آن به صفحه اصلی سایت رفته و یا ایمیل خود را مشاهده فرمائید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *