پرسشنامه تنظیم هیجان های خود

هدف: میزان توانایی افراد در تنظیم هیجان های خود
تعداد سوال: 10
شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد
منبع: برادبری و گریوز.هوش هیجانی (مهارت ها و آزمون ها).مترجمان مهدی گنجی و حمزه گنجی.نشر ساوالان

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1900 تومان

خرید فایل

Desc (1)

پرسشنامه تنظیم هیجان های خود

هیجان مسئله ای است که سالهاست ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. این حس دارای چند بعد مختلف می باشد. هیجان می تواند ابعاد ذهنی ، جسمی ، زیستی و … داشته باشد. هیجان ها می توانند باعث بروز حس عصبانیت و یا خوشحالی در فرد شوند.

برای مثال خشم نوعی میل انگیزشی در ما ایجاد می کند تا کاری انجام دهیم که معمولا آن را انجام نمی دهیم، مثلا با یک دشمن بجنگیم یا به یک بی عدالتی اعتراض کنیم. هیجان ها پدیدهای اجتماعی نیز هستند. وقتی هیجانی می شویم علایم قابل تشخیص چهره ها، ژستی و کلامی برای سایرین می فرستیم که کیفیت هیجان پذیری ما را به دیگران منتقل می کند. (مثل حرکت ابروها و تن صدا)

ابعاد هیجان

عنصر ذهنی به هیجان احساس می دهد یعنی تجربه ذهنی که هم معنی و هم اهمیت شخصی دارد. هیجان از نظر شدت و کیفیت در سطح ذهنی احساس می شود.

عنصر زیستی فعالیت دستگاه های خودمختار عصبی و هورمونی را شامل می شود، به این صورت که آنها برای آماده کردن رفتار کنار آمدن سازگارانه آن در هیجان دخالت دارد. فعالیت و رفتار فیزیولوژیکی آن چنان با هیجان آمیخته است که هرگونه تلاش برای تجسم فردی عصبانی که برانگیخته نباشد تقریبا غیرممکن است.

عنصر کارکردی (هدفمند) در واقع به این سوال مربوط می شود که وقتی فردی هیجانی را تجربه می کند چه فایده هایی از آن می برد. آدم بدون هیجان از لحاظ تکاملی در مقایسه با سایر آدم ها اشکال دارد. برای مثال تجسم کنید فردی که قابلیت ترس ندارد از نظر بقای جسمانی و اجتماعی چقدر در وضعیت نامساعدی قرار دارد.

برخی عناصر بیانگر جنبه اجتماعی و ارتباطی هیجان هستند. تجربه های خصوصی ما از طریق ژست ها، حرف زدن ها (آواگری ها) و به ویژه جلوه های صورت و حالت های صورت به دیگران ابراز و منتقل می شوند. پس هیجان ها در واقع کل بدن ما را درگیر می کنند. این شامل احساس ها و پدیدارشناسی مان، زیست شیمی و نظام عضلانی مان، امیال و هدف هایمان و ارتباط و تعامل مان با دیگران است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *