دانلود رایگان پرسشنامه ارزيابي ميزان خلاقيت دانش آموزان توسط معلمان

هدف: ارزيابي ميزان خلاقيت دانش آموزان توسط معلمان

شیوه نمره گذاری: دارد

منبع: محقق ساخته

 

 

همین الان دانلود کنید

قیمت: رایگان

دانلود رایگان

Desc (1)

پرسشنامه ارزيابي ميزان خلاقيت دانش آموزان توسط معلمان

تعریف خلاقیت(Creativity)

خلاقیت نوعی عملکرد دانش، کنجکاوی، تخیل و ارزیابی است. هر چه اساس دانش شما قوی تر باشد، هر چه کنجکاو تر باشید، ایده ها و الگوهای بیشتری خواهید داشت که منجر به ایجاد محصولات و خدمات خلاقانه، جدید و نوآورانه می شود. اما تنها داشتن دانش برای تشکیل الگو های جدید کافی نیست. اجزا و بخش ها باید به نحوی متفاوت با یکدیگر ترکیب شوند. سپس ایده های پراکنده و مختلف باید ارزیابی شوند و به ایده هایی کاربردی بدل شوند. دقت کنید که خلاقیت(Creativity) و نوآوری (Innovation) متفاوت هستند. خلاقیت به تولید ایده های جدید و ناب گفته می شود. نوآوری به کاربرد ایده اطلاق می گردد. پس می توان گفت که نوآوری کاربرد خلاقیت است.  

بنابراین، خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید – اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت – تولید می شود. تولید جدید و متفاوت، می تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد. در مطالعه پیرامون خلاقیت، به دو نکته مهم زیر باید توجه داشت:

1. اول آن که خلاقیت می تواند خلق اشکال یا صورت های جدیدی از ایده ها یا تولیدات کهنه باشد. در این صورت، اغلب فکرها و ایده های گذشته، اساس خلاقیت های تازه است.

2. دوم این که خلاقیت امری انحصاری است و حاصل تلاش فردی و تنها یک موقعیت یا مسئله عمومی نیست؛ از این رو، فردی ممکن است چیزی را خلق کند که قبلاً هیچ گونه سابقه ذهنی از آن نداشته باشد؛ اگر چه آن چیز به صورت های مشابه یا کاملاً یکسان قبلاً توسط شخص دیگری و در موقعیت خاصی خلق شده باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *